Pages

Tuesday 4 May 2010

TABAHLAH WAHAI HATI.........

bismillahirrahmanirrahim...
selawat dan salam ke atas junjungan besar nabi Muhammad s.a.w...

hari ni saya terkesan..
terkesan dengan satu kejadian dan tindakan orang yang terlibat denan kejadian tu...
kejadian apakah??

sebelum ke kelas malam tadi, saya ditahan oleh 2 orang sahabat...mereka menyampaikan satu berita yang menyedihkan..

"kakak wani dah meninggal"


innalillah wainna ilaihi raji'un...

saya tak dapat buat apa2 masa tu dah agak terlewat ke kelas..tapi rasa berat juga nak pergi kelas..jadi saya sekadar sampaikan salam takziah kepada beliau tanpa sempat bertemu mata dengannya..

~kelas 2 jam tadi agak lari fokus saya..sampaikan bila sheikh tanya saya faham ke tak..saya sekadar jawab "err..mush faahim jayyidan"..hurm..gara2 tak fokus..sepanjang kelas tu saya cuma fikir nak balik dan jumpa wani je...

sampai sakan terus saya ke biliknya..

~senyap~

takut saya nak masuk...takut2 kalau saya tersalah cakap..takut2 kalau saya tak dapat nak bagi sokongan..

~pintu dibuka seiring salam..

sendirian dia di situ..saya disambut dengan senyuman tawar..matanya jelas bengkak sebab menangis..

saya pegang tangannya tanpa mampu berkata apa2..tangan saya dibalas dengan genggaman erat..Ya Allah, kuatkanlah hati adikku ini..

"wani ok?" saya tanya walaupun dia baru je terima berita yang sangat mendukacitakan..takpela, sekurang2nya saya cuba..

"takpela akak, benda dah berlaku, saya redha je" ya Allah, kuatnya budak ni..

saya terus tanya, arwah meninggal sebab apa,kebumi bila...

apa dia jawab??

"saya tak tanya apa2, taknak tahu apa2 lagi sekarang" terasa saya dengan luahan tu..sangat berat untuk dia tanggung seorang diri..

sesekali berbual, gelak ketawa dia masih kelihatan..dia masih mampu tersenyum..

saya mula bagi dia kekuatan, nasihat walaupun diri ni tak reti bab2 tu..air mata dia mula menitis semula..ah, saya tak suka bab ni..saya sangat tak reti!!!

"wani kuat kan??kuat kat luar, dalam pun kena kuat!!" dia mengiyakan je..

"ya, saya kuat, kuat kat luar, tapi kat dalam saya tak janji..akak doakan ye.."

suaranya makin perlahan...

ya Allah, kuatkanlah hatinya...tabahkanlah hatinya...
ya Allah, peliharalah kami...peliharalah keluarga kami...

~adik, kami sentiasa bersama dengan awak..jangan pendam, luahkan je semua..kuat ye!!!

mari mengingati kematian..

al-Fatihah..

No comments: